Havendagen - Reisverslag uit Haifa, Israel van NJ C. - WaarBenJij.nu Havendagen - Reisverslag uit Haifa, Israel van NJ C. - WaarBenJij.nu

Havendagen

Door: NJC.

Blijf op de hoogte en volg NJ

08 November 2016 | Israel, Haifa

Gisteren is de reis echt begonnen. Na een korte nacht en een rustige vlucht is deze adelaar veilig geland. Bij de douane had ik geen enkele vertraging. En nadat ik de auto had opgehaald kon ik mijn reis snel vervolgen. Vanaf de luchthaven reed ik naar een van de oudste zeehavens van de wereld, Jaffa. Vanaf de Bronstijd is de bedrijvigheid in deze stad groot en heeft het een aanzuigende werking op mensen die werk zoeken. Inmiddels zijn de werkzaamheden wat verspreidt naar het noorden en zuiden, maar is de drukte er niet minder van geworden. Met veel andere wegg
ebruikers zocht ik mij een weg naar de oude stad. Toen ik daar eenmaal was aangekomen was het onmogelijk een parkeerplaats te vinden. De plekken die ik wilde bezoeken heb ik dan maar vanuit mijn vervoermiddel bewondert. Opgejaagd door andere weggebruikers reed ik langs de St. Petruskerk. De plek waar de apostel Petrus volgens het boek Handelingen Tabitha heeft opgewekt.
Daarna door naar mijn eerste afspraak met een vertegenwoordiger van één van de vele vredesinitiatieven in dit land. Na een uur rijden werd ik hartelijk ontvangen op de campus van Givat Haviva. Enthousiast vertelde Keren Farkash over de verschillende initiatieven om Joodse en Arabische kinderen bij elkaar te brengen. Tijdens de gezamenlijke lessen is er veel ruimte om uitgebreid kennis te maken met elkaars cultuur en achtergrond. Door gezamenlijke kunstprojecten, kooklessen en literatuurstudie leren de studenten met andere ogen naar hun landgenoten te kijken. Bij mijn vertrek was het inmiddels donker geworden en moest ik verder naar de volgende havenplaats, Haifa. Maar keren wilde me nog niet laten gaan. Eerst kreeg ik nog een kijkje in de bibliotheek. Daar pakte zij een grote doos met Palestijnse kranten uit de dertiger jaren. Op een enkele krant na allemaal in het Arabisch. Op de voorpagina van een Engels exemplaar van 22 augustus 1931 viel mijn oog op een regel waarin de auteur zijn verlangen naar vrede uitspreekt.
Een half uur later zat ik in Haifa bij een oude vriend aan tafel. Herinneringen ophalen van 33 jaar geleden, toen ik ook bij hem logeerde. 's Avonds kreeg ik nog een rondleiding met een prachtig overzicht over de stad met op de achtergrond de bedrijvigheid van de haven.
Bij het maken van mijn verslag ben ik na deze vermoeiende eerste dag in slaap gevallen. Vandaar dat jullie nu mijn eerste ervaringen kunnen lezen.

  • 08 November 2016 - 09:03

    Jelle:

    fijn om zo mee te kunnen reizen!!

    goede reis verder!!!

  • 08 November 2016 - 15:14

    Maarten:

    Dank! ook met die foto's! Graag met veel ervaringen en indrukken! Goede reis!

  • 08 November 2016 - 19:23

    Marijke:

    fijn dat je goed bent aangekomen en dat je zo'n warm welkom had!
    goede reis verder en we kijken uit naar je volgende verslag
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

NJ

Reis naar Israël

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 12175

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

Onderweg voor vrede

07 November 2016 - 23 November 2016

Pelgrimeren doe je samen

Landen bezocht: